Ak športujete dlhodobo alebo ešte len so športom začínate, určite ste sa už niekde dozvedeli, že strava je veľmi dôležitá. A áno je to pravda. Veď cez potravu dostávame do tela všetky potrebné látky a živiny, potrebné pre správne fungovanie organizmu. Je potrebné telu dodávať všetky makroživiny, v takom pomere aby bolo zdravé a plne funkčné. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča trojpomer a to nasledovne:   15% bielkoviny
                                                    25% tuky
                                                    60% sacharidy
 
vajíčko
 
BIELKOVINY
Nazývané aj proteíny. Sú pre náš organizmus veľmi dôležité.  Pomáhajú pri tvorbe telesných tkanív, výrazne ovplyvňujú aj ľudskú imunitu. Sú dôležité pre svaly, ale i kĺby.
Bielkoviny delíme na rastlinné a živočíšne.
Rastlinné proteíny – sú pre telo ľahko stráviteľné
                                  –  obsahujú minerálne látky, ktoré sú dôležitým zdrojom vlákniny ( vláknina pomáha pri trávení)
                                   – nájdeme ich v: strukovinách, sóji, semenách, zelenine a orechoch
 
Živočíšne proteíny – obsahujú tuk a sú ťažšie stráviteľné ako rastlinné
                                  – nájdeme ich v mäse, vajíčkach, mliečnych výrobkoch
 
Je ideálne tieto dva druhy bielkovín kombinovať v pomere 50 % na 50 %. Vtedy zaručíme, že telo dostane všetky potrebné živiny.
 
TUKY
Sú dôležitými pre telo, nonie hlavným zdrojom energie. V organizme má tuk funkciu termoizolačnú funkciu. Tvorí  obaly nervových vlákien, podieľa sa na tvorbe hormónov a napomáha vstrebávaniu dôležitých vitamínov D, E, K, A.  Trávením tukov vznikajú v tele mastné kyseliny. Mastné kyseliny delíme na : nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny.
– Nasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú prevažne v živočíšnych tukoch ako je napríklad maslo a masť
 
– Nenasýtené mastné kyseliny nájdeme v rastlinných tukoch. Ide napríklad o oleje, orechy, semienka.
 
SACHARIDY
Nazývame ich aj cukry. Základ sacharidu tvorí monosacharid. Sacharidy/ cukry sú zdrojom energie, pre fungovanie mozgu a pre správnu činnosť svalov. Delíme ich na -jednoduché/rýchle sacharidy

ořechy
                                                                                                                       – zložené /komplexné sacharidy
 
Jednoduché sacharidy sú rýchlym zdrojom energie. Telo si ich vypýta vždy, keď cíti nedostatok energie. Aj preto má mnoho ľudí chuť na sladké. Nájdeme ich hlavne v ovocí a  hroznovom cukry.
 
Zložené/ komplexné sacharidy nájdeme v zemiakoch, zelenine, celozrnných cestovinách ale i v celozrnných pekárenských výrobkoch, obilninách či celozrnnej ryži.
 
Toto sú všetko živiny, ktoré naše telo nevyhnutne potrebuje pre správne fungovanie organizmu. Preto nevynechávajte žiadnu zložku, ale naopak doprajte telu dostatočné množstvo všetkých živín ktoré potrebuje.

Ohodnoťte příspěvek