300x250-1474093619.jpg


Od toho ako v noci spíme v značnej miere záleží aký bude náš nasledujúci deň. Niekomu stačí spať 4-5 hodín a ráno je ako rybička, niekto môže spánkom stráviť aj 8-9 hodín a zobudí sa celý dolámaný zničený a unavený. Dôvodov môže byť veľa. Od rušivých momentov v spálni (svetlo, hluk) až po prílišné teplo či nepravidelnosť času odpočinku, ale o tom sa dočítate viac tu https://www.afid.sk/neviete-zaspat-v-noci-sa-casto-budite–a-dospavate-to-rano-/
Podľa mnohých vedcov a odborníkov kvalita spánku záleží aj od doby prebúdzania. Je v podstate jedno či vstávate o piatej, alebo ôsmej hodine ráno, pre zobúdzanie sú dôležité fázy spánku.

postel

Rôzne stupne spánku.
Počas noci náš organizmus prechádza niekoľkými fázami spánku. Každá má svoju dôležitú úlohu.
1.     Fáza – zaspávanie – v tomto stave sme pár minút. Je to niečo medzi bdením a zaspávaním.
2.     Fáza – z prvej fázy prejdeme do ďalšej, v ktorej sme 15 – 20  minút. Toto časové obdobie sa vyznačuje rytmickou aktivitou mozgu. Ide o ľahký spánok.
3.     Fáza – aktivita mozgu sa spomaľuje, je extrémne pomalá. Dostávame sa do hlbokého spánku.
4.     Fáza –  sme v hlbokom spánku, nie je znateľný pohyb očí, a aj svalová aktivita je takmer na nule.
5.     Fáza – tejto fáze sa hovorí aj REM fáza. Vyznačuje sa pre ňu rýchly pohyb očí, nepravidelné dýchanie, končatiny máme takmer paralyzované. Mozgová aktivita sa zrazu rapídne zvýši, tak isto aj tep srdca a krvný tlak.

artenal-336x280-1-.jpg

Tieto fázy sa počas noci zopakujú aj 6 krát. Fáza REM je veľmi zaujímavou časťou spánkového cyklu. Kým sa v prvých štyroch fázach regeneruje organizmus vo fáze REM sa regeneruje mozog. Triedi informácie z prežitého dňa a ukladá ich buď do dlhodobej pamäte, alebo ich vylúči. Práve vo fáze REM sa nám sníva. Takže počas jednej noci máme aj 6 snov, ale zapamätáme si maximálne jeden (aj to ak máme šťastie).

spánek

Cyklus spánku a zobúdzanie.
Ak sa ráno zobudíme vo fáze ľahkého sna (prvá – druhá fáza) náš deň bude skvelý. Zobudíme sa oddýchnutí a svieži. Ak sa ale zobudíme v hlbokom spánku, alebo vo fáze REM budeme mierne „mimo“. Nášmu mozgu bude chvíľu trvať zorientovať sa – prebudením sme ho vyrušili pri  regenerácii a dá nám to poriadne pocítiť. Celý náš nasledujúci deň bude únavný a my bez potrebnej energie.

Zobudiť sa do krásneho dňa
Ohodnoťte příspěvek